poniedziałek, 31 maja 2010

Dwie książki Michaela Freemana

Kupiłem i przeczytałem dwie książki Michaela Freemana, o których chciałbym napisać parę słów. Zwłaszcza, że są zdecydowanie godne polecenia.


  • Micheal Freeman - Photographer's Eye - Composition and Design for Better Digital Photos. Ta książka jest naprawdę świetna. Wbrew tytułowi, jest to naprawdę książka o fotografii, nie o "fotografii cyfrowej". Zawiera też dużo więcej, niż spodziewałem się po książce o kompozycji. Autor koncentruje się na czymś, co uważam za najważniejsze w fotografii - jest to podręcznik języka fotografii, traktuje o tak naprawdę o percepcji obrazu i najważniejszych środkach wyrazu. Warto ją polecić każdemu, od początkujących do zaawansowanych. Jak pisze Freeman (i z czym się w zupełności zgadzam) - nawet jeżeli wykorzystujemy pewne zabiegi nieświadomie, warto je poznać i przeanalizować. Dla mnie było to bardzo ciekawe doświadczenie.
  • Michael Freeman - Perfect Exposure - The Professional Guide to Capturing Perfect Digital Photographs. Ta książka jest bardziej techniczna, podręcznikowa i bardziej nastawiona na fotografię cyfrową. Zawiera chyba wszystko, co trzeba wiedzieć o świadomym ustawianiu ekspozycji, pomiarze światła i wprowadzaniu korekt przy pracy w świetle zastanym. Może zbyt zaawansowana dla kogoś, kto w ogóle boi się wyłączyć tryb AUTO, ale już w sam raz dla kogoś, kto już zrozumiał działanie przysłony czasu i czułości.

Freeman zdobył mój szacunek uniknięciem pozowania na alfę i omegę fotografii. W wielu sytuacjach pokazuje dojście do ostatecznego rezultatu od kuchni (to zdjęcie zrobiłem, bo musiałem mieć pewność, że coś przyniosę, ale czekałem na coś lepszego, spróbowałem jeszcze tak, potem zrobiłem to, potem jeszcze dwa, ale nieudane i ostatecznie wybrałem to, bo...) czasem mówi, że zrobił tylko jedno zdjęcie i jest OK, czasem wykonał kilka ekspozycji, by decyzję móc podjąć później, czasem korygował swoje decyzje w postprodukcji. Nie narzuca też swojej interpretacji - pisze często, że chciał osiągnąć to i to, zatem zastosował takie i takie środki, ale to tylko jedna z możliwych decyzji i można było to rozegrać inaczej.


Zapamiętałem też jeden cytat, który przy nauce fotografii ma chyba znaczenie kluczowe:
All the rest require judgement and improve with experience... except for knowing what you want, which can take a lifetime.
Miłej lektury!
    PS. Obie książki kupiłem w American Bookstore i przeczytałem w oryginale. W Polsce książki Freemana wydaje National Geographic, ale spotkałem się tylko z polskim wydaniem pierwszej.